torsdag den 22. marts 2012

DIY...knaphuller

Som lovet laver jeg her en DIY for knaphuller, i hvert fald hvordan jeg laver dem.







1. Først stryger jeg lærreds vlise på vrangsiden af stoffet, der hvor knaphullet skal være.
















2. Så placeres knapperne, der hvor man synes det er passende.
















3. Der laves et mærke på hver side af knappen så man får længden af knaphullet.
















4. Derefter bruger jeg en lineal til at lave en helt lige streg hvor åbningen skal være. Det er en dog ide at bruge en lang lineal hvis der skal laves to knaphuller som skal sidde i samme højde.































5. Jeg bruger en gennemsigtig trykfod så jeg kan se de afmærkninger jeg har lavet. Jeg sørger for at midterstregen på trykfoden er ovenpå den streg jeg har tegnet både når jeg syr den ene og anden vej. Oven på de lodrette streger laves knaphullets ender.

















6. Så skal knaphullet sprættes op med en opsprætter. Man skal være forsigtig så man ikke kommer til at skære tråden over. Jeg starter og stopper 1mm fra enderne.
































7. Der kommer lidt tråde frem når man har sprættet op men disse klippes bare af.
































8. Det færdige resultat efter at knapperne er syet i.


2 kommentarer:

  1. Juhuu Taaak :)
    Nu er det sådan, at jeg har et par bukser, hvor jeg har laet de knaphuller som jo ser ret forfærdelige ud.. Kan jeg nå at redde den ved at stryge lærredsvliseline på bagefter??

    SvarSlet
  2. Tak for super DIY! Så bliver det jo ikke nemmere (synes min knaphulsfod er lidt besværlig, og det er svært at se, præcist hvor man får placeret hullet!).
    Jeg er ved at lave en DIY på en kjole, hvor jeg til knaphullerne har brugt denne DIY, så jeg håber det er okay jeg linker tilbage til dig?!
    Kh. Trine

    SvarSlet